Száraz szem

Könny nélkül - A szárazszeműség okai és kezelése
 
A szemszárazság főleg 40 év felett fordul elő, gyakorisága a változókorral járó hormonális hatások következtében nők körében magasabb. Fiatalabb korban a panaszokat elsősorban az életmódból fakadó tényezők okozzák.
A száraz szem szindróma elsősorban a nők betegsége, a kiváltó okok széles skálája miatt azonban mindkét nem körében egyre gyakrabban okoz panaszokat. Nevezhetjük korunk civilizációs betegségének is, kialakulásának kockázatát a légkondicionáló használata, a dohányzás, a gyakori tévénézés és számítógép használat egyaránt növeli.

 
A szemeket borító vékony könnyréteg feladata nem csak a nedvesség fenntartása, de segítségével biztosítható a szaruhártya oxigén- és tápanyag-ellátása, és a bekerülő idegentestek eltávolítása. A könnyfilm az első védelmi vonalat képezi a bakteriális és vírusos fertőzésekkel szemben, hiánya tehát nem csak komfortézetünket csökkenti, de számos egészségügyi probléma kockázatát is növeli.
 
A szemszárazság főleg 40 év felett fordul elő, gyakorisága a változó korral járó hormonális hatások következtében nők körében magasabb. Fiatalabb korban a panaszokat elsősorban az életmódból fakadó tényezők okozzák. A számítógép, vagy televízió előtt ülve ritkábban pislogunk, ezáltal a könnyfilm nem pótlódik megfelelő ütemben, ami szemszárazságot okoz. A túl száraz szobalevegő, a dohányfüst, a légkondicionáló, bizonyos gyógyszerek (pl. fogamzásgátló, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő) szedése és a kontaktlencse használat egyaránt hozzájárulhat a tünetek fiatalabb korban történő jelentkezéséhez.
 
Tippek a szemszárazság enyhítésére
 
  • A számítógép előtt ülve, óránként iktassunk be 10 perces szüneteket, ha van lehetőségünk, a szabad levegőn tegyünk egy rövid sétát.
  • Lehetőség szerint a monitor a tekintési irány alatt helyezkedjen el (szemsík alatt), ezáltal a felső szemhéj jobban fedi a szaruhártyát, s véd.
  • Javasolt a számítógép használata során monitoros védőszemüveget viselni, mely nem csak a monitor káros kék fény sugárzásától óv, hanem a könny párolgását is csökkenti.
  • Ne dohányozzunk és kerüljük a dohányfüstös helyeket.
  • A nedvesség pótlásáról belsőleg is gondoskodjunk, fogyasszunk megfelelő mennyiségű folyadékot napközben.
  • Ellenőrizzük az iroda és lakásunk páratartalmát. Törekedjünk a 40-60 százalék közötti páratartalom elérésére. Túl száraz levegő ellen párásító készülékkel védekezhetünk.
  • Szemszárazság esetén bánjunk óvatosan a kozmetikumokkal. Viseljünk érzékeny szemekre kifejlesztett termékeket. Ügyeljünk arra, hogy lefekvés előtt alaposan távolítsuk el a készítményeket, a szempilla festék ugyanis könnyen eltömheti a könnymirigyek kivezető nyílását!
  • Kutatási eredmények alapján az omega-3 zsírsavak fontos szerepet játszanak az egészséges könnyfilm megtartásában. Fogyasszunk ezért rendszeresen halat, tenger gyümölcseit, mandulát és diót!
 
Ha a panaszok továbbra sem szűnnek
 
Napjainkban számos kiváló termék (műkönny csepp és gél formában) kapható, mely a tüneteket enyhítheti. Panaszok esetén azonban érdemes a háttérben álló okokat is kivizsgálnunk, tartós javulást csak ezek megszüntetésével érhetünk el. Szemszárazságot okozhat bizonyos gyógyszerek szedése is, így szükség esetén indokolt lehet a terápia módosítása. A könnytermelés csökkenésének hátterében más betegségek (például cukorbetegség, allergia, reuma, vagy pajzsmirigy betegség) is állhatnak, melyek kezelésével a szemet érintő panaszok is javíthatók.

 

2017-10-08 21:18:55
KÉPGALÉRIA
Nézzen körbe üzletünkben...
VIDEÓK
Tekintse meg videóinkat...